700 GRAMMAN PAINONPUDOTUS – DIEETTI VKO11

Niin se vaan 11 viikkoa vierähti kuin tuosta noin ja eilen oli vielä viimeinen treenipäivä ennen seuraavaa vaihetta, kevennystä siis. Kevennyksen jälkeen alkaa uudenlainen systeemi, jossa tarkoituksena yhä edelleen kehittää mua. Mulla on omia tavoitteita, jotka oon kertonut eteenpäin valmentajalleni ja ne mielessä mennään. Niistä lisää tuonnempana.

Koko 11-viikkoisen tarkoitus oli
1) nostaa mun kapasiteettia tehdä
2) nostaa mun päivittäisiä kaloreita
3) siistiä kuntoa
4) saada dataa valmentajalle

11 viikon jälkeen
ennen 11 viikkoa

Kaikessa onnistuttiin mun mielestä aivan erinomaisen hyvin! Ensimmäinen tuplajakso oli huomattavasti rankempi kuin jälkimmäinen ja koko ajan homma oikeastaan vaan keveni siinä mielessä. Mitä syvemmin pääsee sisään siihen mitä tekee niin sen helpompi asioita on tehdä ja noudattaa. Päivittäiset kalorit saatiin nostettua noin 900 kaloria aikaisempaa ylemmäs samalla kuin kunto siistiytyi merkittävästi. Ollaan oltu valmentajan kanssa tekemisissä useamman kerran viikossa, joten eiköhän hänellekin jäänyt tästä käteen jotain uutta tietoa minusta. Oon itse ainakin ihan fiiliksissä tästä kaikesta ja innolla odotan tulevaa.

Jos et ole lukenut edellisiä viikkopäivityksiä niin käyhän lukemassa nekin niin tiedät missä mennään.

DIEETTI VKO10
DIEETTI VKO9
DIEETTI VKO8
DIEETTI VKO7
DIEETTI VKO6
DIEETTI VKO5
DIEETTI VKO4
DIEETTI VKO3
DIEETTI VKO2
DIEETTI VKO1
ALOITIN DIEETIN JA ASETIN SUUREN TAVOITTEEN

Paino ei ole ollut oikeastaan missään roolissa tämän projektin aikana, mutta toki oon sitä seuraillut epäsäännöllisen säännöllisesti. Siihen pisteeseen asti, että olin varma puntarin menneen rikki. 😀 Lähtöpaino oli 59,2kg ja alimmillaan käytiin jossain 55 kieppeillä hetkellisesti. Tuolloin siitäkin huolimatta, että ruokaa oli paljon sekä lautasella että hiilarina treenijuomissa niin olin vaan aivan paineeton. Silloin olo oli voimaton ja sen huomasin myös treeneissä. Sarjapainot romahtivat alas ja sitä kesti jonkin aikaa. Mainitsin tännekin silloin, että hyviä treenejä ei ole juurikaan tullut tai ainakaan sellasia joihin olin tottunut. En tiedä mistä moinen notkahdus johtui, mutta ei se onneksi kauaa kestänyt. Mikään ei muuttunut, mutta yhtäkkiä aloin syttyä uudelleen ja kroppakin taisi ymmärtää mitä tässä ollaan tekemässä. Paino on nyt siis vaan 700 grammaa alempana kuin aloituksessa, mutta onhan tämä kondis kovin eri näköinen ja treenifiilis sekä paine! En laita teille puolialastonkuvia näytille, mutta kuten sain salilla yksi päivä kommentin niin ”eihän sua meinannut tunnistaa samaksi ihmiseksi”.

-700g

Paino on jännä juttu ja ihmiskropan nesteet vaihtelevat yksilöstä riippuen paljonkin, kuten nähdään. En koe, että mulla olis minkäänlaista stressiä henkisellä puolella mutta onhan se sanomattakin selvää että kovaa treenaaminen stressaa kehoa. Neste ei tarkoita pöhöä eli sillä on merkitystä missä painoa nostava neste sijaitsee: onko se lihaksessa vai ihon alla. Eli toki, kun pari kertaa päivässä treenaa lihasta ja koittaa ajaa hiilarin sinne niin puntarikin saattaa heilahtaa. Tietenkään kaikkea painonnousua ei voi laittaa nesteiden piikkiin, mutta jos huomaat peilikuvan muuttuneen selvästi ja paino on korkeammalla niin ymmärrät pointin. Älä stressaa turhasta. Nesteisiin vaikuttavat myös syödyn hiilihydraatin määrä suhteessa juotuun veteen ja syötyyn suolaan, hikoilu, virtsaaminen, kuukautiset, lääkekuurit yms. Asiakkaiden kanssa painonnousu aiheuttaa usein huolta, jos/kun ruokavalion päivittäistä hiilarimäärää, vettä ja suolaa nostetaan. Siitäkin huolimatta, että kunto menee koko ajan parempaan suuntaan, vaatteet löystyy ja ulkopuoliset kommentoi.

Odotin jotain tosi pahaa, kun tää homma alkoi mutta jälkeenpäin jopa nauratti että tein tästä blogisarjan nimeltä dieetti. Dieetti tarkoitti mulle jotain muuta, mutta kyllähän tässä tehtiin tosi paljon töitä (ihan hulluna), kiristyttiin ja mentiin joka ikinen päivä täysin ruokavaliota noudattaen. En ole eläissäni tehnyt näin kovasti hommia, mutta erona on ollut ruoan määrä minkä avulla oon jaksanut itseasiassa tosi hyvin. Mulla ei ole ollut lainkaan dieettiväsymystä vaan päinvastoin. Oon ollut energinen ja jaksava. Tosin myönnän, että viime päivinä oon käynyt hieman ylikierroksilla ja nukkuminen on ollut vieläkin vähäisempää. Unen vähyydestäkään huolimatta en ole ollut missään vaiheessa kuitenkaan väsynyt eli odotettavissa on, että nyt kevennyksen aikana kaikki kaatuu niskaan. Mutta sen takia levätään, kun kroppa sitä tarvitsee. Treenejä on tullut tehtyä aika järisyttävä määrä ja kyllähän se alkaa hieman tuntua tässä vaiheessa. Jumeja, joihin ei enää pelkkä venyttely auta ja vähän sellaista yleistä mielikuvituksenpuutetta, hermojen kiristymistä ja kömpelyyttä.

Mentaalipuolella ei ole oikeastaan mitään varsinaista ongelmaa. Ainut mikä mua on ärsyttänyt niin pienet vammat, jotka estävät juuri sellaisen treenaamisen mitä haluaisin tehdä. Tosi tarkka aikatauluttaminen on toki myös ollut oleellista tässä 11-viikkoisen aikana, mutta se ei ole mulle mitään uutta. Nyt kevennyksen ajaksi oon haalinut aika tavalla töitä, mutta se on ainoastaan kivaa päästä aloittamaan uusia juttuja. Työ ei ole mulle lainkaan ahdistusta tuova asia vaan ihan päinvastoin. Kuitenkin nyt, kun ohjauksia on paljon niin sähköpostia en avaa montaa kertaa päivässä vaan ajoitan sen hetkeen jolloin ehdin vastata kaikkeen. Kiireellisissä asioissa WhatsApp, kiitos.

Mä saan itse päättää, miten leponi suoritan ja nyt täytyy ensin vetää happea pari kertaa ja antaa pölyn laskeentua. Vähintään 10 päivää otetaan keventäen siten, että treenimäärä vähennetään yli tuplaten ja alakroppaa en treenaa lainkaan jotta polvi saa toipua. Kalorimäärää laskettiin hieman ja treeni- sekä lepopäivän syklitys purettiin. Tämän kevennyksen jälkeen jatketaan voimakkaammin toisistaan eroavilla ruokavalioilla, joita tulee viikon ajalle useampi. Taas riippuen siitä mitä teen tai tarkemmin miten paljon teen. Juuso on noudattanut tätä systeemiä jo yli vuoden, joten tuttua on sekin tässä taloudessa. Saan syödä niin paljon paskaa, kun haluan mutta yksikään oikeaa ateria ei jää välistä – Tästä Aki oli ehdoton. Kaikki ylimääräinen on ylimääräistä. Tätä yritän opettaa myös omille asiakkaille, ettei alettais panttaamaan herkkuja ja jätettäis oikeita aterioita välistä (aineenvaihdunta!). Varmaan jonain päivänä otan jotain mitä mieli tekee, mutta vielä en ole syönyt mitään herkkuja. En jaksa niin suunnitella tätä asiaa.

 

jessica

8 vastausta artikkeliin “700 GRAMMAN PAINONPUDOTUS – DIEETTI VKO11”

  1. Tätä on ollut todella mielenkiintoista seurata! Musta on ollut tosi kiva kun oot dokumentoinut tätä tänne blogin puolelle, suuret kiitokset siitä. Kasvaa omakin motivaatio kun näin hyvinmennyttä projektia seuraa!

    – Jade // jadeyolanda.fi

  2. On ollut mielenkiintoista seurata ”dieetin” kulkua – kiitos sen jakamisesta 😊 Mielenkiinnosta kyselen; oliko kalorivaihtelut & makrot lepo-/treenipäivien osalta kuinka suuret? Sekä oliko tuplatreenit salitreeniä vai aerobinen&sali? Hienoa duunia ja tosi motivoivaa!

    • Kiitos paljon kommentista ja tosi kiva kuulla, että oot seurannut mielenkiinnolla projektia. 🙂
      Kalorivaihtelut olivat samalla myös makrovaihtelut ja ne olivat aika merkittävät. Tarkkoja lukuja en jaa. Tuplapäivät olivat salia ja aerobista molempia. 🙂

  3. Voi huh huh, näytät niin hyvältä!! 😍 Ja ihan mieletön muutos!! 💪👍

  4. Hieno muutos! 😊 Kuinka paljon sulla tuli treenejä viikossa pahimmillaan tossa jakson aikana?

    • Kiitos paljon! 🙂 10 treenin luokkaa parhaimmillaan ja aerobista päälle.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 26
Tykkää jutusta