TUNTUU JO – DIEETTI VKO4

En valehtele, etteikö tämä viikko olisi ollut aika raskas. Tai sanotaan, että ensimmäinen viikko mikä on tuntunut dieetiltä. Eilen, kun sain viimeisen treenin tehtyä niin piti vähän tuulettaa, ansaitusti. Tänään on lepopäivä treeneistä ja enää muutamat työjutut koneella tehtävänä. Kelpaa! Mä kyllä nautin siitä, että saa vaan olla kotona ilman mitään sen kummempia suunnitelmia. Oon muutenkin yrittänyt tällä viikolla ottaa vapaa-ajasta kaiken irti ja hakea vastapainoa treenille. Täytyy sanoa, että mua ei stressaa tällä hetkellä oikeastaan mikään ja sillä on ihan valtavan suuri vaikutus kaikkeen. Oon ymmärtänyt sen, että asiat täytyy tehdä niitä lykkäämättä, tehdä parhaansa ja se riittää, olla murehtimatta asioita joihin ei voi itse vaikuttaa ja ottaa ihan rauhallisesti. Sellainen kokoaikainen häslääminen ja säätäminen ainoastaan lisää stressiä.

Aloitin maanantaina tekemään tupltreenejä, eli monena päivänä treenejä tulee kaksi – aamulla ja illalla. Treenit ovat ihan rehellisiä, intensiivisiä punttitreenejä, ei kuntopiirejä tai HIIT-treenejä. Lisäksi teen jonkin verran aerobista viikossa eli hiki lentää ja nälkä kasvaa, vaikka treenipäivien kalorit ovat tällä hetkellä yli 3000. Tuplatreenit on mulle vanha tuttu jo tässä vaiheessa, mutta kyllähän se aina tuntuu kehossa ja mielessäkin ennen kuin siihen tottuu. Ja ennen kuin löytää sen sopivan kovuuden, mikä tarkoittaa tässä tapauksessa sitä että treenit eivät saa olla liian kovia, liian pitkiä tai liian mitään. Uskon, että tällä kertaa oon oikeasti saanut tähän hyvän tatsin mutta kyllä se vaatii vielä hiomista, ettei hommat lähde lapasesta. Ymmärrän yhä paremmin sen, että jokaisen treenin ei tarvitse olla megalomaaninen huippusuoritus eikä jokaisessa treenissä tehdä kaikkia mahdollisia liikkeitä. Keskittyy laatuun määrän sijaan ja ottaa omat rajat huomioon. Itselleen täytyy myös osata asettaa rajoja, jos tunnistaa itsensä sellaiseksi ylisuorittajatyypiksi. Keho ei kuitenkaan ole ylisuorittaja, vaikka mieli siihen pystyisikin.

Paino on seilannut viikon aikana vähän siellä sun täällä, hieman nousujohteisesti. Aamulla, kun herää niin tuntee että lihakset on kohmeat ja ilman puntariakin on tiennyt että paino on vähän korkeammalla. Kunto on silti taas parempi kuin viime viikolla ja treeneissä tulee kunnolla painetta lihaksiin, mikä tekee treenaamisesta huomattavasti kivempaa. Fyysinen rasitus stressaa kehoa ja monesti nesteyttää sitä myös. Omassa tapauksessa neste tuntuu hyvältä ja siltä, että se on lihaksessa sisällä eikä pöhönä pinnalla. En huomaa peilistä sitä, että onko paino korkemmalla vai matalammalla muutoin kuin siinä, että korkemmalla ollessaan näyttää siltä että olisin jopa joskus käynyt salilla. Edelleenkään, en usko että tässä on kenenkään tavoitteena saada mun painoa alas vaan saada aikaan kehitystä. Muuttaa kehonkoostumusta, nostaa kapasiteettia tehdä ja syödä ja oppia itsestään urheilijana. Tai siis tiedän, että tässä ovat meidän tavoitteet ja niiden eteen olen valmis tekemään töitä. Laihtuminen itsessään ei motivoi mua oikeastaan juuri yhtään tässä vaiheessa vaan tekemisellä täytyy olla jokin suurempi tarkoitus.

Eniten mua tässä koko projektissa jännitti se, että pystynkö enää noudattaa ihan tarkkoja ohjeita mutta nähtävästi pytsyn ja se on ollut pelkästään rauhoittavaa ulkoistaa suunnittelutyö jollekin toiselle. Treenien sisällöllinen suunnittelu on kuitenkin mun omalla vastuulla ja haluan sen ehdottomasti näin olevan myös jatkossa. Tarkkaa treeniohjelmaa olen noudattanut viimeksi 4 vuotta sitten ja kyllä sen verran on osattava tässä vaiheessa jo itsekin. Treenijako on tehty yhdessä valmentajan kanssa ja tietyt raamit mulle on annettu.

Hassua, että oon ollut 4 viikkoa ilman herkkuja ja se ei tunnu miltään. Kuitenkin, kun se suklaa mullekin maistuu kohtuu hyvin niin ajattelin että tää olis ollut vaikeampaa olla ihan ehdoton. Nyt ei kuitenkaan ole käynyt niin, että kaikki kielletty houkuttelis vaan niistä omista ruoista on saanut tehtyä kaikkea tosi maistuvaa syötävää. Auttaa huomattavasti, kun näkee vähän vaivaa eikä nyt ainakaan niistä muovirasioista ruokaile ellei ole pakko. Ruoka on saanut muutenkin aivan uuden merkityksen johtuen nyt varmaan ensisijaisesti siitä, että sitä on riittävästi niin asiaa ei tarvitse ajatella sen enempää. Onhan se ihan selvää, että jos aterioiden sisältö on tosi niukkaa niin ajatukset pyörivät enemmän ruoassa, siinä mitä saa tai ei saa syödä, nälässä yms.

Lepopäivinä nälkä on todellinen, mutta ei ylitsepääsemätön. Täytyy vaan kasata ajaukset ja pitää itsensä liikkeessä. Oon yrittänyt muutenkin tehdä kaikkea mikä vie ajatukset muualle ja ylläpitää sillä tavoin sitä kuuluisaa balanssia. Aurinkoisina päivinä oon mennyt keskustaan kahviloihin tekemään töitä, eilen syötiin aamiaista äidin terassilla ja saatiin kaveri yökylään meille. Se linnoittautuminen omiin oloihin ja kisojen ajattelu 24/7 on jo koettu ja todettu kaikkea muuta kuin hyväksi tavaksi mulle toimia. Muutosten tekeminen on kehittävää ja aion viljellä sitä jatkossakin. Kisoihin on kuitenkin vielä 44 viikkoa niin kyllä mulla on aikaa miettiä asiaa lähempänä. Tiedostan silti sen, että aikaa ei ole hukattavana mikäli haluan saada aikaan Bikini Fitnessissä vaadittavan fysiikan. Mulla on paljon hommia tehtävänä, mutta itselleen on osattava myös olla armollinen ja tyytyä johonkin.

Ensi viikko jatkuu samaan tyyliin kuin tämä ja täytyy sanoa, että juhannus tulee hyvään saumaan. Lähdetään Uuteenkaupunkiin ja maisemanvaihdos toimii mulla aina hyvänä nollauksena. Rentoudun siellä täysin ja vaikka treeniä jää tehtäväksi sinnekin niin mua harvoin stressaa työt tai muut velvollisuudet, kun pääsen pois Vaasasta.

(Visited 1 825 times, 17 visits today)
jessica

2 vastausta artikkeliin “TUNTUU JO – DIEETTI VKO4”

  1. Kisoihin 44 viikkoa ja jo nyt teet tuplatreenejä useina päivinä? Toivon ja oletan että kyseessä joku ns. välidieetti? Mutta vaikka välidieettikin on, kiinnostaisi tietää miksi jo nyt, 4. viikolla tehdään noin paljon treeniä? Kuulostaa siltä että käytetään heti kaikki pelikortit dieettaamisen suhteen. Mitä sitten jos/kun kroppa ei enää tiivistykkään ja tehdään aivan älyttömiä määriä treenejä, nipistetäänkö silloin ruuasta entistä enemmän ja lisätää taas treenejä? En siis tarkoita todellakaan pahalla, enkä tiedä miten sun kroppa toimii tms. Mielenkiinnosta vain haluaisin tietää miksi tälläiseen ollaan päädytty? Ruokaa tosin saat kyllä oikein reippaasti ja se on hyvä. 😀 Ja anteeksi jos olet blogissasi avannut tätä asiaa, mennyt ohi kokonaan. Luen kuitenkin blogiasi säännöllisen epäsäännöllisesti ja tykkään siitä todella paljon! 🙂

    • Suosittelen lukemaan aikaisemmat postaukset niin pääset jyvälle missä mennään ja mitä tässä ollaan tekemässä. 🙂 Tämä on välidieetti/noudattamista, jolle kestoa tulee 11 viikkoa. Siitä ensimmäinen viikko täyslepo, toinen ja kolmas viikko 4-5 treeniä ja nyt kolmen viikon pyräys tuplatreenejä. Kroppa toimii todella hyvin ja olen erittäin osaavan henkilön valmennuksessa. Esimerkiksi fitness-kilpailijat harjoittelevat treenipäivinään vaparia, punttia ja aerobista mutta se harvemmin aiheuttaa ihmetystä. Tuplatreenit ovat maailmalla paljon käytetty tapa kehittää urheilijaa – mikä on myös fitnesslajeissa kai päätavoite. Kehittyä, ei aina sitä laihtumis-touhua.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 10
Tykkää jutusta