SYY MIKSI ET LAIHDU

Ehdottomasti suurin syy siihen, miksi naiset eivät yrityksistään huolimatta laihdu on never ending diet – Aina laihiksella. Mä yritän sanoa teille, hyvät naiset ja tytöt, että mikäli olette laihduttaneet jo pitkän aikaa ilman haluamianne tuloksia niin lopettakaa laihduttaminen, hoitakaa keho toimivaksi ja katselkaa asiaa uudelleen vähän myöhemmin. Levänneinä, hyvin ravittuina, toimivalla vatsalla, hyvillä unilla ja viisaammilla ajatuksilla.

Nainen on aina omaan makuunsa liian lihava ja ylimääräistä on vähintään ne 5kg. Nainen ei oikeasti ole koskaan itseensä tyytyväinen ja sen vuoksi se laihduttaa aina. Eikä se nainen tiedä tai edes jaksa ajatella, että mikä olis järkevin ja todennäköisin tapa laihtua. Kunhan syö vähän.

Voisiko ali-syöminen aiheuttaa lihomista ja terveysongelmia? Oletko jäänyt kiinni siihen nopean laihtumisen -ruokavalioon, jolla sait joskus aikoinaan muutaman nestekilon pois? Täytyy sanoa, että mulla ei ole tullut vastaan asiakasta kenen syöminen olisi ollut liikaa mutta sen sijaan liian vähän syöminen on ainainen ongelma. Oli asiakas sitten 45-kiloinen tai 120-kiloinen. Kun lasken asiakkaan ruokapäiväkirjan perusteella viikon keskiarvokaloreita niin ne voivat helposti olla 1200 paikkeilla. Tähän yleensä yhdistyy vielä himo-liikkuminen ja kerran viikossa pidettävät herkkupäivät, joihin on saatu joltain toiselta lupa. 6 päivää kituen ja yksi päivä pyhitetty kaikelle ruoalle mitä maa päällään kantaa #health.

Perinteiseen tyyliin asiakkaat, jotka ottavat muhun yhteyttä syövät todella niukasti hiilihydraatteja ja tavoitteena on aina nopea painonpudotus. Kun kaloreita leikataan dramaattisesti nopean painonpudotuksen toivossa niin siinä käy päinvastoin. Kroppa ei tykkää dramaattisista muutoksista ja ajan saatossa hormonituotanto kärsii: kilirauhashormonit, sukupuolihormonit, stressihormonit, leptiini, insuliini jne. Lista on pitkä ja toivon, että ymmärrät miten kauaskantoisia terveysongelmia mahdollisesti kehität itsellesi jatkuvalla laihduttamisella. Ongelmat esimerkiksi insuliinireseptorien toiminnassa johtavat insuliiniresistenssiin, jossa verensokeri pysyy jatkuvasti koholla. Verensokerin saaminen alas on erittäin tärkeää! Näin ollen insuliiniherkkyyden säilyttäminen tai mielellään parantaminen, on merkittävässä roolissa mitä tulee kehonkoostumukseen.

Esimerkiksi mulla liian vähän syöminen aiheutti sen, että kuukautiset olivat poissa 5 vuotta. Ja olenko mä ainut tällaisen ongelman kanssa? En todellakaan, koska voin kertoa että ihmiset ovat aivan hiton huonossa kunnossa. Joten, jos sulla on ongelmia vastaavan asian kanssa, olet syönyt pitkään liian vähän ja treenannut liian paljon niin on todennäköistä, että tilanne normalisoituu ikidieetin lopettamisella. Mun kohdalla mikään hormonaalinen lääkevalmiste ei tuonut asiaan pienintäkään apua, kun taas ruokamäärän nostaminen ja treenimäärän tiputtaminen paransi asian täydellisen toimivaksi ja päivälleen säännölliseksi.

Mitä tapahtuu, kun ihminen syö useita vuosia viikkotasolla aivan liian vähän?

Mitä tapahtuu, kun treenaava ihminen ei koskaan nosta kaloreitaan?

No huonostihan siinä käy, kun aineenvaihdunta hidastuu hidastumistaan. Jossain vaiheessa ikilaihduttaja viisastuu ja on valmis tekemään asiat oikein, mutta kun se on siihen hetkeen jo liian myöhäistä. Täytyy ensin korjata ne vahingot, joita ikuinen dieetti on aiheuttanut ja sen jälkeen, joskus selvästi myöhemmin, on ihan faktana mahdollista laihtua. Ja vieläpä huomattavasti helpommin konstein, kuin aikaisempina yrityksinä. Mitään muuta vaihtoehtoa ei ole, mutta täytyy muistaa että dieetin vastakohta tässä kohtaa ei ole lihominen. Herkuttelu siellä täällä ei muuta sitä tosiasiaa, että ikilaihduttaja ei saa tasaisesti fiksua ravintoa jolla kroppa pysyy hengissä. 12 tunnin paastot, joita seuraa kolme kuppia kahvia + berliininmunkki ei toimi lahdutuskeinona. Tai koko aamupäivän ruokien skippaaminen, jota seuraa työpaikkaruokalan lounasbuffet ja seuraavan kerran syödään illalla joku välipalapatukka. Ei, vaikka päivän kalorit olisivat selvästi miinuksella. Vaikeinta on syödä silloin, kun ei ole nälkä. Syödä sopivasti, ei ähkyyn.

Kun et syö riittävästi, aineenvaihduntasi hidastuu. Keho ei tiedä koska on seuraavan keran ruokaa saatavilla, minkä verran ja miten kauan sillä tulisi tulla toimeen. Jaksottainen paastoilu on suurimman osan, ehkä vahingossa käyttämä tyyli. Maanantaina, kun alkaa dieetti syödään selvästi liian vähän ja sitä seuraa jakso missä syödään liikaa. Kehosi todennäköisesti lähettää merkittäviäkin signaaleita siitä, että se ei saa tarpeeksi ruokaa mutta ne on helppo heittää takavasemmalle. Voit olla älyttömän nälkäinen, voi olla huimausta ja päänäsärkyä, kovaa väsymystä ja saamattamuutta. Ruoan määrä ei riitä pitämään kroppaa käynnissä. Jatkuvasti liian vähän syöminen aiheuttaa aineenvaihdunnan hidastumisen lisäksi kehoon selviytymistilan. Se ei todellakaan päästä irti siitä vähästä ruoasta mitä sille annetaan. Täytyy myös muistaa, että näläntunne ole ainut mittari kehon toiminnasta tai toimimattomuudesta. Itseasiassa, kun syödään pitkään liian vähän niin nälkäkin alkaa jo kadota. Se ei tarkoita, että syöt riittävästi kun sulla ei ole nälkä.

Ihmiskeho tarvitsee kaikkia makroravinteita eli hiilihydraatteja, proteiineja ja rasvoja. Kun kaloreita leikataan rajulla kädellä niin tämä pyhä kolminaisuus kärsii, jolloin myös välttämättömien vitamiinien ja mineraalien saanti luonnollisin keinoin heikkenee. Hyvillä ravintolisilläkään ei korvata luontaisesti saatavien mikroravinteiden merkittävyyttä! Sillä on kyllä hieman merkitystä, että lusikoitko vähäkalorista mehukeittoa vai syötkä kotimaisia mustikoita ja puolukoita. Aivan kuten silläkin, että syötkö Ehrmannin maitorahkaa vai naudanlihaa. Voisin myös väittää, että hiilareiden voimakas leikkaaminen ruokavaliosta (verensokeri matalalla) tekee elämästä hankalaa ihan mielialojenkin puolesta. On todella tärkeää muistaa, että vähäkalorinen ruokavalio ei ole yhtä kuin terveellinen ruokavalio! Tämä on yksi, mua eniten raivostuttavista asioista: ”vähäkalorinen välipalavinkki”. Lopettakaa nyt hyvänen aika jo tällaisen syöttäminen ihmisille.

Myös ruoansulatusongelmat ovat aivan älyttömän yleisiä ikuisuusdiettaajilla. Etenkin ummetukseen johtavat syyt ovat usein riippuvaisia ruokavalion niukkuudesta, kun esim. kuidun, magnesiumin ja rasvahappojen saanti kärsii. Nämä on tietysti pidettävä riittävällä tasolla silloinkin, kuin syödään reilummin. Useimmiten vatsaongelmien syy on ihan rehellisesti siinä mitä pistät suustasi alas, eikä puutteellisella ja huonolla ruokavaliolla aikaansaatuja vatsaongelmia ei paranna yksikään närästyslääke tai gefilus-purkki. Sehän ei siis todellakaan ole normaalia, että vatsa toimii joskus ja jouluna ja on silloinkin se on joko löysällä tai kovalla. Ja totta on myös se, että lääkäriltä saat harvoin muuta apua kuin diagnoosin ärtyneen suolen oireyhtymään.

Mä en tiedä mikä taho opettaa, terveet, nuoret ja urheilulliset työt/naiset syömää hiilarittomia salaattilounaita samaan aikaan, kun salilla treenataan 5 kertaa viikossa ja viikossa tehdään saman verran aamulenkkejä? Tai tiedän, koska näitä tapauksiahan mä pääosin valmennan. Niitä, jotka ovat naisia parhaassa iässä, kovia treenaamaan ja ruokavalio on pakastevihanneksia, kanaa, raejuustoa, maitorahkaa, mehukeittoa ja 40g kaurapuuroa. 1600 kalorin edestä. Sitten, kun ne laittaa syömään järkevämmin niin puolen vuoden aikana tulee enemmän tuloksia, kuin viimeiseen viiteen vuoteen salaattia syöden. Eikö kukaan sano, että ruokavalion kalorimäärää täytyy todellakin nostaa säännöllisin väliajoin? Kyse ei ole siitä millä ruokavaliolla saat sen 5 kiloa pois vaan siitä, että miten syömällä sun treenaaminen oikeasti tuottaa haluttua tulosta, pysyt terveenä ja ne 5 rasvakiloa pysyy poissa.

On tosi kurjaa syödä koko ajan liian vähän, koska silloin se elämä pyörii ruoan ympärillä enemmän kuin koskaan.

jessica

10 vastausta artikkeliin “SYY MIKSI ET LAIHDU”

  1. Tämä on todella mielenkiintoista, ja asiasta on puhuttu paljon. Itseltäni ei kalorien laskeminen suju sitten millään, niin olisi kiva nähdä ihan konkreettisesti ruokapäiväkirjaa esim treeni ja lepopäivältä. Kuvien kanssa, että näkyy se lautanen ja miten paljon siinä on ruokaa. Totta kai se on yksilöllistä, mutta se auttaisi suuresti hahmottamaan millaisista määristä tässä nyt puhutaan. 1600 tai 2500 kcal eivät sano minulle mitään. Tykkään salaattilounaista, mutta myös jäätelöstä, joten se optimaalisen päivän malli mihin mahtuu sekä terveellinen syöminen että pienet herkut olisi kiva postaus.

    • Nimenomaan sen kunnon ruoan tulisi olla riittävää, jäätelöt sitten lisänä silloin tällöin. Olen itse tällä hetkellä tarkalla ruokavaliolla ja voin tehdä postauksen, missä kuvaan omat ruokani ja kerron kalorimäärän. Niin näkee, miten paljolta se näyttää. 🙂

  2. Kirjoituksessa käsitellään syömistä aktiiviliikkujan näkökulmasta. Entäs tällainen tavallinen toimistotyötä tekevä ihminen, jonka liikunnnan määrä on vähäistä/vaihtelevaa? Vaikka liikunta jääkin vähäiseksi, niin silti haluan syödä terveellisesti ja pysyä normaalipainossa. Uskon, että kaltaisiani ”wannabe-fitness” -ihmisiä on lukijoina muitakin.

    • Hei! Yhtä lailla silloinkin syömisen tulisi olla riittävää ja monipuolista. Liian vähän syöminen hidastuttaa jokaisen aineenvaihduntaa, treenasi viikossa yhden tai viisi kertaa. Tällöin ruokavaliossa olevien hiilihydraattien määrän ei tarvitse olla yhtä korkea kuin aktiiviliikkujalla, mutta 1600 kaloria on kyllä liian vähän silti! Tasaisesti 4-6 ateriaa / päivä, sisältäen proteiinia, hyviä rasvoja ja hiilihydraattia sen mukaan miten aktiivinen päivä on. Silti niitä koskaan täysin eliminoimatta. Vähempihiilihydraattisina päivinä lisää rasvansaantia niin kalorit pysyvät hyvällä tasolla. Hyvä tapa on laskea hiilihydraatin saantia iltaa kohden, niin että energiaa on päivällä jolloin sitä tarvitaan (työ yms.). Mikäli rytmi on päinvastainen niin syöminen kannattaa muuttaa sitä tukevaksi.

  3. Heippa! Puhuit hiilihydraattien tärkeydestä sekä insuliiniherkkyydestä. Hiilarithan nostavat insuliinia reippaasti verrattuna proteiiniin/rasvaan. Jos on insuliiniresistenssiä (joka näkyy laihduttamisen vaikeutena), miten lähtisit korjaamaan asiaa? Eikö hiilarien nostaminen ole ristiriidassa insuliinin matalalle saamisen kanssa? Esim. vähähiilarisella ruokavaliollahan pyritään pitämään insuliinitasot matalina jos ongelmana on juuri huono insuliiniherkkyys, Kiitos!

    • Tila, jossa ei siedetä hiilihydraattia lainkaan ei ole normaalitila. Jos insuliinitoiminta häiriintyy niin ollaan mm. painonhallinnan kanssa todella vaikeassa tilanteessa ja reseptorit täytyy ensin palauttaa normaalimmiksi, jotta painonhallinta on mahdollista. Syömällä hiilarittomasti ei paranneta tilannetta. Reseptorien toiminta on ensin saatava normaalimmaksi, jotta painonhallinta on mahdollista tulevaisuudessa (insuliiniherkkyys nimi vähän hämää). Matka on takuulla pitkä, mutta tasapainoisella ruokavaliolla jossa hiilareita ei ole leikattu kokonaan pois, ravintolisillä (ALA,C,E,berberiini tulee monessa yhteydessä esille), lisäksi tulhedusta alentavat kaneli ja vihreä tee, kurkuma… Ei alkoholia, koska se pysäyttää hiilihydraattien ja rasvojen käytön energiaksi, insuliinitaso nousee jne… Lisäksi liikunnalla on suuri vaikutus, koska se tyhjentää lihasten energiavarastot ja silloin ne voivat taas ottaa sokeria verestä JA lisäksi lihasmassan kasvattaminen on enemmän kuin hyvä keino parantaa insuliiniresistenssiä, koska se lisää itse insuliiniresepetrorien määrää ja sitä helpommaksi verensokerin säätely taas tulee. Erityisesti kuntosaliharjoittelu on paras liikuntamuoto tähän tarkoitukseen, koska pelkkä aerobinen harjoittelu ei anna parhaita hyötyjä tähän. Se voi jopa vähentää lihasmassan määrää.

      Insuliiniherkkyyden säilyttäminen ja parantaminen on merkkittävässä asemassa painonhallinnan kanssa. Terveet elämäntavat sekä ruoan että liikunnan, stressin ja unen kanssa vievät tilannetta paremmaksi. Kun aterialla on sopivasti hiilihydrtaattia, proteiinia ja rasvaa niin kovia piikkejä ei tule. Yksistään, pelkän hiilihydraatin syöminen tai suurten hiilihydraattimäärien kerta-annokset ei ole viisasta. Kun tilannetta saa parannettua niin ilman muuta myös hiilihydraatin osuutta kannattaa nostaa ja pyrkiä parantamaan insuliiniherkkyyttä. Uskon silti, että leptiinin kanssa olevat ongelmat ovat suurempia noin yleisesti.

      • Kiitos kattavasta vastauksesta, arvostan että annat omaa aikaasi lukijoiden kysymyksiin! Kysyisin vielä miten lähtisit tuomaan hiilihydraattia ruokavalioon kun taustalla on vähähiilarista syömistä vuosikaupalla+oletettava insuliiniresistenssi+ylipaino? Aloitetaanko pienestä hiilarimäärästä jota nostetaan säännöllisin väliajoin, näin veikkaan? Kiitos taas jo etukäteen. 🙂

        • Lähtisin lisäämään maltillisesti hiilaria ensin siihen kohtaa päivää, kun energiaa tarvitset: treenin ympärille, jos treenaat ja niin että jaksaa töissä. Iltaa kohden selvästi keventäen, jos päivärytmi on ns. normaali. 🙂

  4. Heippa! Tämä postaus käsittelee TÄYDELLISESTI mun elämää tällä hetkellä.5 vuotta kuukautiset olleet pois ja vatsa vaivat riedana kun en vain osaa syödä tarpeeksi ja olla treenaamatta. Asiat ovat kyllä jo parantuneet huimasti, mutta ei vieläkään tarpeeksi. Olisiko sulla mitään neuvoa että mistä hakea apua tähän tilanteeseen? Selkeästi haluaisin ruokavalion ja ”treeni” ohjelman jolla saisin elimistöni taas kuntoon. Liian vähäinen ravinto ja jatkuva treenaaminen on jo aiheuttanut vakavia rasitusvammoja joka puolelle kehoa. Keskivartalo on syvien lihasten osalta aivan rapakunnossa ja siksi selkä on rikki ja sitä myötä myös lonkat ja polvet kipuilevat. Selkärankani on avan kierossa. Mistä siis voisin saada apua? Tarvitsisin ruokavalion ja jonkinlaisen kropan kuntoutus ohjelman. Kiitos taas todella hyvästä postauksesta! 🙂 Tämä taas avasi silmiä omiin ongelmiin.

    • Ikävä kuulla. :/ Tuota niin, sinuna kääntyisi lääkärin puoleen ihan ensimmäiseksi niin saisit tiedon siitä millaisia ongelmia kehoon on tullut. Sen jälkeen menisin lääkärin lausunnon kanssa jonkun osaavan valmentajan puheille, palkkaisin PT:n joka osaa ihmisen anatomian ja siitä lähtisitten intensiivisellä valmennuksella laittamaan sua kuntoon. Ehdottomasti PT läheltä sinua, ei minkäänlaista etävalmennusta. Jos selkäranka on ”aivan kierossa” niin ensin lääkärille kysymään mielipide ja sen jälkeen hoito ohjeiden mukaan.

      Näin etänä, näkemättä ja tuntematta sinua on vaikea neuvoa mitään tämän spesifimpää. Toivottavasti haet ja saat apua näihin ongelmiin. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 46
Tykkää jutusta