NOUDATTAMINEN – DIEETTI VKO2

Sunnuntai ja dieetti-päivityksen vuoro. Jos ensimmäisen viikon kuulumiset on lukematta niin käyhän kurkkaamassa ensin se. Pääset sitten kärryille siitä, missä mennään.

DIEETTI VKO 1

Nyt on siis 2 viikkoa takana ja ensimmäinen viikko, kun treenit ovat mukana kuvioissa. Ensimmäisen viikon lepäsin ja tällä viikolla olen tehnyt 5 salitreeniä ja 5 aerobista harjoitusta. Alakerralle olen antanut enemmän huomiota ja ottanut myös vatsan ja pohkeet kunnolla työn alle. Musta tuntuu, että mulla on niin valtavasti kehitettäviä osa-alueita ettei viikossa olevat tunnit riitä millään kaiken tekemiseen. Eikä tietysti riitäkään ja sen vuoksi täytyy priorisoida ja mennä yksi asia kerrallaan. Tärkeintä mulle henkilökohtaisesti on jalkojen takaosat pohkeet mukaanlukien, olkapäät ja vatsa. Jos pystyn keskittyä näihin nämä tulevat +10kk niin eiköhän ne sieltä kehity. Tekee parhaansa ja toivoo parasta.

Kroppa sai hyvin lepoa ensimmäisellä dieettiviikolla ja kyllähän sitä huomaa jo merkittävän eron treenien astuessa kuvioihin. Aamulla, kun herää on kroppa joka treenin jälkeen aika hakattu. Tämä sama, KOVA lihasten kipeytyminen on ollut mun riesana aina. Ne palautuvat kyllä muutamassa päivässä, mutta treenasin sitten etureisiä tai vatsalihaksia niin tunnen sen kropassa aina. Nyt on tietysti jalat aika kovilla, kun niille tulee paljon treeniä ja aerobistakaan ei voi käsillä tehdä. Mulla on satunnaisia polvikipuja oikeassa polvessa, jossa on lievää yliliikkuvuutta ja sen kanssa täytyy olla tarkkana.

Vaikka peilikuva kiristyy mielestäni jopa järisyttävän nopealla tahdilla on paino tullut puolisen kiloa ylöspäin. Mikä on täysin normaalia, eikä herätä mussa raivoa. Paino vaihtelee riippuen siitä mitä on tehty, syöty, juotu ja miten on nukuttu. Se ei ole niin vakavaa. Jos kisadieetilläkin tehtäis joka kerta radikaaleja muutoksia, kun paino ei tipu niin eihän siinä lautasella olisi kuukauden päästä kuin kaksi porkkanaa ristissä. Treenaaminen ”stressaa” kroppaa ja kroppa nesteytyy. Ja kuten viikko sitten kerroin niin tälle viikolle hiilarit ja sen myötä myös kalorit on nostettu, mutta edelleen kierrätän erilaisia päiviä viikon aikana. Hauska huomio oli mielestäni se, että vuonna 2014 olin ollut 23 viikkoa dieetillä että olin samassa painossa kun tällä hetkellä. Kaloreita oli tasan puolet vähemmän mitä syön nyt. Voisin kutsua tätä kehitykseksi, josta olen todella iloinen ja syömäni ruoan määrä on tällä hetkellä erittäin hyvä.

Treenit eivät ole tuottaneet ongelmaa ja parantuneet viikon loppua kohden. Crossarilla veivaaminen ei ole mikään suosikkijuttu erityisesti siitä syystä, että huone jossa crossarit salillamme sijaitsee on masentavan pimeä ja se oikeasti vaikuttaa mun mielentilaan. No joo, nää on pikkujuttuja mutta jostain täytyy vähän valittakin. 😀 Menen vielä toisen viikon tätä samaa systeemiä noudattaen, minkä jälkeen homma muuttuu aika radikaalisti. Siitä lisää tuonnempana.

Yritän tässä hyväksyä, että atooppinen ihottuma on osa mua. Eihän tuo kivalta näytä, mutta pahempikin voisi olla. 🙂

Tällä viikolla on tullut enemmän ajatuksia liittyen dieettiin ja kilpailemiseen. Oon tullut siihen tulokseen, että ei tää tämänhetkinen homma mikään dieetti sinänsä ole. Enemmänkin vaan tarkan suunnitelman noudattamista ja sitä ettei sovelleta omia. Kun olen joskus muinoin kisadieeteillä syönyt 800 kaloria päivässä niin eipä tämä kummoiselta tunnu. Kuitenkin tiedostan sen, että saan itsestäni tarvittaessa irti miten paljon vaan tarvitsee ja se ajatus jeesaa paljon, kun itseensä uskoo ainakin tekemisen laadun puolesta. Vaikka kisat eivät ole vielä ajankohtaiset niin dieetille kuin dieetille kasvaa, eikä kaiken kuuluisi pamahtaa kerralla niskaan. Ensin totutellaan syömään soveltamatta, sen jälkeen lisätään vähän hikoilua ja jossain vaiheessa syödään jo vähän astetta niukemmin ja hikoillaan taas hitusen enemmän. Kyllä ihminen sen jaksaa, jos haluaa! Eikä se ole vaarallista tai johda ylikuntoon. 😉

Mä olin ajatellut, että lajinvaihto on ihan helppo nakki mutta joudun nyt todeta kelanneeni aivan päinvastaisia ajatuksia. Musta on tuntunut, että olen pieni ja lihakseton vääristä paikoista. Että mun suuret leikkausarvet estävät menestymisen ja kaikkea tällaista perusnegatiivistä paskaa. Oon siis keskittynyt ihan vääriin asioihin, mutta toisaalta taas se pieni itsensä epäileminen ajaa mua kyllä eteenpäinkin ja yritän treenata mahdollisimman hyvin ja pyrkiä sitä kautta parempaan. Ensi viikon kantava teema saa kyllä luvan olla ilo.

Oon antanut tälle projektille juuri sen verran aikaa, kun syömiseen ja salilla olemiseen menee. Kaiken muun ajan oon tehnyt muita juttuja. Tehnyt töitä, käynyt kahvilla, ollut pikkusiskon kanssa, kirjoittanut blogia, ottanut kuvia ja uutena harrastuksena kruisaillut elektronisella skeittilaudalla. Oonkin varma siitä, että jos tää bikineissä pomppiminen ei tuota tulosta niin mulle on jo löytynyt uusi laji. 😉

jessica

4 vastausta artikkeliin “NOUDATTAMINEN – DIEETTI VKO2”

  1. Käyt ilmeisesti Wasa Sports Clubilla? .un viime kesän sali 😄. Musta se crossarihuone on ihan kiva, vaikka kyllä valoisa olis kivempi 😀

    • Moikka! Joo siellä käyn. 🙂 Hheh, hyvä jos kaikki ei kärsi siinä huoneessa. Mulla alkaa vähän tulee synkkyys ja diskovalot yli ymmärryksen. 😀

  2. En kyllä ymmärrä miten kisadieetillä joskus joutuu syömään jopa vain 800 kcal!? Nuorempana kun sairastin anoreksiaa, niin söin 200-800 kcal o__o Ja se on ihan järkyttävän vähän! Ja sitten nämä fitnesskuplassa elelijät aina sanovat, että ”(bikini)fitness on terveellistä jos vertaa syömishäiriöitä” tai sitten sanovatkin, että ”no, tää on kilpaurheilua, daa”. Mutta joo, toivottavasti noilla överikitukaloreilla ei olla kovin kauaa…

    • Moikka. Sitä ei kuulukaan ymmärtää, eikä kenenkään kuulu syödä niin vähän. Nää on järkkyjä tarinoita ja puolustan itseäni siten, että en kerta kaikkiaan tiennyt mikä on normaalia kisadieetillä ja mihin ei saa suostua. Tähän en olisi saanut suostua ja kova hinta onkin maksettu menneisyyden virheistä. Ruoka oli käytännössä pelkkää salaattia, tonnikalaa ja vähän öljyä. Tästä on aikaa 5 vuotta ja mitään en tekisi uudelleen, mitä silloin on tehty. Terveysurheilusta kaukana, mutta onneksi asiat ovat eri tavalla tänä päivänä. Nuoria tyttöjä on niin helppo vetää höplästä – ne tekevät mitä vaan käsketään.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 16
Tykkää jutusta