MUUTOKSIA KISASUUNNITELMIIN JA AIKUISPISTEITÄ

Onneksi ootte kertoneet, että tykkäätte lukea kuulumis-postauksia koska nyt tulee sellainen. Mä en ole ollut laiska bloggaaja vaan oikeasti aivan törkeen kiireinen yrittäjä koko alkusyksyn, enkä osaa sanoa näkyykö sille loppua ihan pian. Arki menee täysin töiden ja omien treenien siivittämänä ja oon ollut aamuisin niin väsynytkin, että yöunista ei voi enää nipistää blogin kirjoittamiselle. Joka tapauksessa nyt olen tässä! Joudun toteamaan, että moni asia on sellainen mistä en vaan voi blogiin kirjoittaa. Eli paljon on ollut sellaisia, mulle erityisen henkilökohtaisia asioita tässä lähiaikoina ja sanotaan, että en ole ollut parhaimmillani. Treenien kanssa oon yrittänyt ja saanut tosi hyviäkin jaksoja aikaiseksi, mistä olen toki iloinen. Oon myös käynyt Helsingissä ihan kiitettävän usein sekä hierottavana että treenautettavana. 🙂

Helsingissä reilu viikko takaperin

Oon iloinen siitä päätöksestä panostaa tässä hetkessä urheiluun ja annan sille täyden mahdollisuuden, mutta tosiasia näyttäisi kuitenkin olevan se että urheilija ei todellakaan tervettä päivää näe. Kaikesta huollosta ja tarkkuudesta huolimatta ongelmia tulee aina, kun tekee paljon ja yrittää kehittyä. Tällä hetkellä mulla on ilmeisesti selässä joku lukko ja koko vasen puoli niskasta alaselkään asti aivan liekeissä ja vie mun kaiken keskittymiskyvyn. Blaaah, häiritsee tekemistä aivan älyttömästi ja haluttais nyt saada toi jotenkin kuntoon. Istuminen pahentaa ja tuntuu ikävimmältä ja kun tässä viime aikoina on tullut istuttua junassa, bussissa ja autossa toistakymmentä tuntia niin ei tarvitse miettiä miksi on selkä juntturassa… Onhan näitä ennenkin ollut ja aina on selvitty, mutta jos sais vaan tehdä omaa juttuaan hetken aikaa ilman vastoinkäymisiä niin olis ihan mahtavaaaaa. Juuso on myös ollut sairaana ja lääkärit ovat antaneet vuoron perään diagnooseja ja antibioottikuureja aina poskiontelontulehduksesta mykoplasmaan. Toivotaan, että menee ohi, eikä tartu muhun. 😀

Mitä tulee otsikon kisasuunnitelmiin niin niissä on totta tosiaan ollu mietittävää. Meillähän on nyt kolme naisille suunnattua sarjaa, joissa voisin nähdä itseni kilpailevan: Body Fitness, Bikini Fitness ja tämä uusi Wellness Fitness.

IFBB Elite PRO kansainväliset kriteerit TÄÄLTÄ

Body Fitness: Joka kierroksella tuomarit arvostelevat yleisen urheilullisen näkymän perusteella, jossa kiinnittävät huomiota symmetrisesti kehittyneeseen fysiikkaan, lihasten sopusuhtaisuuteen ja lihasten kiinteyteen sekä esiintymiseen, kävelyyn ja hyvään urheilulliseen ryhtiin.

Bikini Fitness: Tarkoitettu naisille, jotka pitävät huolta vartalostaan treenaamalla ja syövät terveellisesti. Kehon kokonaislinjat, balanssi ja mittasuhteet, kehon kiinteys ja terveellisen näköinen kokonaisuus ovat arvostelukriteereinä. Kilpailijat eivät tarvitse korkeatehoista kuntosaliharjoittelua raskailla painoilla eikä kilpailijalla tarvitse olla kehonrakennusmaista lihaserottuvuutta. Pääpaino on hyvin muotoilulla, terveellä ja kauniilla kokonaisvaikutelmalla.

Wellness Fitness: Wellness fitness on tarkoitettu naisille, jotka haluavat kehittää lihaksikkaan fysiikan ilman selvää lihaserottuvuutta. Wellness fitness –kilpailijan fysiikka on urheilullinen, esteettisesti miellyttävä ja lihasmassaa on enemmän kuin bikini fitness –kilpailijoilla. Wellness fitness sijoittuu lajina bikini fitnessin ja body fitnessin välille.

Wellness
Wellness — voittaja oikealla
Wellness
Wellness voittaja EM 2017
Bikini
Bikini Fitness
Body Fitness

Kun Wellness mainittiin ensimmäisen kerran niin mulla oli oma näkemykseni lajista, joka on varmasti lähellä monen muunkin mielikuvaa: pehmeäksi jäänyt, leveä keskivartaloinen ja isokokoinen kisaaja bikini fitness asennoilla. En siis edes miettinyt lajia sen enempää omaa kilpailemistani sekoittavana vaihtoehtona. Kuitenkin, kun valmentajani asiaa vähän valotti niin meikäläisenkin silmät alkoivat aueta. En pidä itseäni erityisen tai liian lihaksikkaana, mutta uskon että Bikini Fitnessiin saatan olla joiltain osin kookas. Erityisesti lihaksikas selkä näyttää mun mielestä jopa pahalta bikinissä. Siinä voi ja saa olla leveyttä, mutta ulospäin tuleva kolmiuloitteisuus vie liikaa huomiota.

Vaikka Wellnessiin ei varsinaisesti vaadita leveitä hartioita ja hyvin kehittynyttä selkää niin siellä kuitenkin kokonaisuus saa olla selvästi lihaksikkaampi, kuin bikinissä. Edelleen painotus pysyy kuitenkin alavartalossa. Näinpä olen muuttanut kisasuunnitelmiani sen verran, että menisin ensi keväänä Wellnessin kokeilemaan Suomessa täysin uutta lajia. Body Fitness on yhä edelleen mun suosikkilaji naisten lajeista, mutta siihen vaadittava superkireys omat lähtökohdat huomioiden kuulostaa terveysongelmilta. Eihän se kilpaileminen mitään terveysurheilua tietenkään ole, mutta jos on pienikin mahdollisuus tehdä asioita itselleni sopivammalla tavalla niin miksikäs ei. Vaikka otan kilpailemisen tosissani ja itseni tuntien joskus jopa liian vakavasti niin mulle on erittäin tärkeää saada tällä kertaa takaisin se uutuudenviehätys mikä joskus aikoinaan oli ensimmäisiin kisoihin valmistautuessa. Jos/kun Wellness Fitnessiin menen niin lupaan silti olla laittamatta punaisia korkokenkiä jalkaan ja pitää hyvän maun ja arvokkuuden mukana sekä lookissa että esiintymisessä.

Wellness on vielä sen verran uusi laji, että tottakai lineuppiin mahtuu kaikenlaista. Kuvat ovat tämän vuoden EM-kilpailuista, joten samanlaista tasoa ei voida odottaa Suomen kisoihin mutta tässä nyt ainakin jotain osviittaa ja motivaatiota omiin treeneihin. On myös hyvin mahdollista, että mielipide lajista muuttuu vielä matkan varrella mutta ainakin tällä hetkellä fiilis on se että lähdetään kokeilemaan jotain aivan uutta.

Mä olen itsekin toisinaan kärkäs kirjoittaja, mutta Aki on sitä taatusti enemmän. 😀 Kehotan kuitenkin lukemaan artikkelin, mikäli mietityttää Wellness Fitenss lajina.

LUE AKIN ARTIKKELI:

Wellness Fitness on Bodyfitnestä isommalla rasvaprosentilla?

  • ”Wellness Fitness ei ole tarkoitettu niille, jotka eivät ole vuosikausien yrittämisestä huolimatta saaneet itseänsä kuntoon Bodyfitnesslavalle.”
  • ”Kaksikymmentä vuotta treenannut ja kymmenen vuotta kisannut Bodyfitnesskonkari, jonka huonoin lihasryhmä on edelleen jalat, ei kuulu Wellness Fitness –lineuppiin”
  • ”Eikä Wellness Fitness kuulu myöskään niille, joiden ura ei ottanut tuulta alleen Bikini Fitneksessä vaikka treenivuosia on jo ainakin kolme ja kisoja viisi.”
  • ”Bikini Fitneksestä Wellness Fitnesiin siirtymiseen ei pelkkä into riitä. Siihen vaaditaan muutakin kuin iso perse ja silikonitissit.”
  • ”Varmaa kuitenkin on, että alakerrassa sallitaan lihaksia – ei läskiä ja selluliittia. Vaikka alakerrassa saa olla lihaksia – persjalkainen on edelleen persjalkainen. Fysiikka saa olla alakertapainoitteinen – makkarajalat, norsutautisen nilkat, paksut polvet eivät vastaa esteettisyydeltään lajin vaatimuksia.”
  • ”Fysiikka saa kokonaisuudessaan olla Wellness Fitneksessä lihaksikkaan ja treenatun näköinen. Se ei tarkoita, että Bodyfitness –kilpailija, joka jättää dieetin aikaisemmin kesken kuuluisi Wellness Fitness –lineuppiin.”
  • ”Jos fysiikkasi on yläkerta painotteinen ja jalat ovat lavakunnossa lineupin hoikimmasta päästä, ovat ne todennäköisesti liian hoikat Wellness Fitnekseenkin.”
  • ”Luonnostaan leveä hartialinja, hyvät olkavarret ja hyvin kehittynyt selkä eivät ole ominaisuuksia, joita Wellness Fitneksessä tarvitaan.”

Niin ja asiasta seuraavaan.. Ostin lauantaina vihdoin ja viimein sen auton!

jessica

6 vastausta artikkeliin “MUUTOKSIA KISASUUNNITELMIIN JA AIKUISPISTEITÄ”

  1. Siis mun mielestä Wellness on Bikiniä ja Bikini sellasta junnu harrastetoimintaa :DD

  2. Welness fitness näyttää erittäin hyvältä. Uskon vahvasti, että voisit menestyä sarjassa! Onnea tuleviin kisoihin! Odotan innolla, minkälaiseen kuntoon pääset: )

  3. Mua kiinnostaa tuo wellnes myös! Ei siis vielä pariin vuoteen oo kisaaminen ajankohtaista itselle, mutta pitkään kun on salilla tullut käytyä niin olisi kiva ehkä joskus lähteä koittamaan kisaamista. Kuitenkin bikiniin olen liian lihaksikas ja sitten bodyssa taas mietityttänyt juurikin se äärimmäinen kireys.. Noh saa nähdä innostuuko sitä vielä lähteä kisailemaan parin vuoden sisällä. Innolla odotan ensimmäisiä wellnes kisoja täällä Suomessa 🙂

  4. Toi Welness on omastakin näkökulmasta kaikista mielenkiintoisin! Luulen, että mullakin on liikaa lihasmassaa bikiniin, mutta ei riittävästi body fitnekseen enkä kuuna päivänä saisi itseäni bf:n kireyteen….Noh, täytyy katella kiinnostaako mikään kisaaminen edes ikinä. Niin vähän aikaa olen nyt pääsääntöisesti punttia veivannut ja ainakin yläkroppa kaipaa lihaa ja kovasti. Ja sitähän ei mulle kovin helposti kerry 🙁

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 22
Tykkää jutusta