Helvetinviikko

Miltä tuntuis elää viikon ajan superihmisenä?

Moni on varmasti lukenut norjalaisen mentaalivalmentaja Erik Bertrand Larssenin ”Paras” -kirjan. Minä myös. Kirja on saanut jatko-osan ”Helvetinviikko”, mikä osoittautui erittäin hyväksi lukukokemukseksi. Paremmaksi, kuin Paras.

Helvetinviikko on siviilimuunnelma Larssenin armeijassa kokemasta helvetinviikosta ja kirja preppaa lukijaa rankalle viikolle. Kyseessä on omanlainen elämäntaitokurssi, jonka tarkoituksena on laittaa itsensä likoon, olla edes viikon ajan paras versio itsestään ja viedä sitten opittuja asioita omaan arkeen. Viikon aikana on tarkoitus toimia, mitään ei saa lykätä ja kaikki mitä tehdään, tehdään niin hyvin kuin mahdollista. Kaikkeen keskitytään, ei hutiloida tai laiskotella. Jokainen päättää itse mitä haluaa viikolla saavuttaa ja mitä saavutusten eteen joutuu tai on valmis tekemään. Kirjoittaja suosittelee suunnittelemaan viikosta niin rankan, että siitä saa todella jotain irti. Edes uusia näkökulmia omaan elämäänsä, jos ei muuta.

Mä oon itse aivan tajuton mietiskelijä ja uskon ajattelevani ”elämän suuria asioita” ehkä keskimääräistä enemmän. Tiedä sitten onko se hyvä vai huono asia. Meillä keskustellaan kotona näistä paljon, eikä mikään haave tai ajatus ole kielletty. Sanoista tekoihin on se, mikä omalla kohdalla on aina vaikeinta ja sen(kin) vuoksi helvetinviikon toteutus kiehtoo paljon.

Tarkoituksena on siis kirjan lukemisen jälkeen aloittaa ykistyiskohtaisen suunnitelman teko omalle helvetinviikolle ja aloittaa siitä parin-kolmen viikon kuluttua itse toteutus. Jokainen viikonpäivä on käsitelty erikseen tehtävien ja tavoitteiden avulla, mutta kirjoittaja antaa pakollisia sääntöjä viikolle koko kirjan ajan. Jokaiselle päivälle on ns. oma teemansa ja viikon aikana on tarkoitus saada itsestään kaikki mahdollinen irti. Saada toteuttaja ymmärtämään koko potentiaali ja näkemään vaivaa omien tavoitteidensa eteen.

Maanantai: Tavat

Tiistai: Moodi ja keskittyminen

Keskiviikko: Ajanhallinta

Torstai: Pois mukavuusalueelta

Perjantai: Lepo ja palautuminen

Lauantai: Sisäinen dialogi

Sunnuntai: Uusi näkökulma elämään

En ehkä osaa itse avata kirjaa tarpeeksi mielenkiintoisena, mutta se on ehdottomasti lukemisen arvoinen. Kirja on täynnä hyviä esimerkkejä Bertrandin asiakkaista, jotka ovat toteuttaneet oman helvetinviikkonsa ja he ylistävät kokemuksiaan. Ei tule kysymykseenkään jättää viikkoa tekemättä, kun kirjaa lukee! Viikko pakottaa astumaan pois mukavuusalueelta ja viikon pääteema on kova työnteko. Lukija voi itse päättää mitä työnteko omalla helvetinviikolla on. Esimerkiksi bloggaajalle se voi olla 100% blogityöhön keskittymistä, urheilijalle 100% urheilutavoitteisiin keskittymistä ja toimitusjohtajalle 100% johtamiseen keskittymistä. Mä en ole vielä täysin päättänyt, mihin haluan keskittää omat voimavarani.

”Helvetinviikon aikana ylität itsesi ja olet paras mahdollinen versio itsestäsi. Yllät parempiin suorituksiin ja saat esiin paremman minäsi. Saat kokemuksen, jonka muistat lopun ikääsi.”

Viikko sisältää muutamia selkeitä ja pakollisia sääntöjä. Viikko perustuu ns. terveellisesti elämiseen, mikä tuskin tuottaa minulle haasteita mutta paljon muuta haastavaa on varmasti luvassa. Kuten oon kertonut niin oma sillöin-tällöinen laiskottelu (= netflix) suoraan sanottuna raivostuttaa mua, mutta minkäs teet kun itseään ei meinaa välillä saada millään niskasta kiinni hyvän sarjan ääreltä. Mullehan ei tekis tiukkaa katsoa telkkaria vaikka kolme vuorokautta putkeen…

Helvetinviikon säännöt

(suoria kopioita kirjasta)

  • Alkaa maanantaina kello 5.00 ja päättyy sunnuntaina kello 22.00.
    • Ylös kello 5.00 joka aamu.
    • Nukkumaan kello 22.00 joka ilta (paitsi torstaina, jolloin valvotaan töitä tehden koko yö)
  • Tee koko viikko töitä kaikin voimin, keskittyneesti, tietoisesti ja velvollisuudentuntoisesti.
  • Noudata viikkosuunnitelmaasi tunnollisesti.
  • Ole koko ajan tietoinen moodistasi ja keskity siihen mitä kulloinkin teet.
  • Ole tietoinen eri rooleistasi ja tee parhaasi jokaisessa roolissa koko päivän.
  • Ole hyväntuulinen, myönteinen ja rakentava koko ajan.
  • Ole tarmokas ja toimelias.
  • Pidä harkittuja taukoja, laadukas lepääminen on sallittua.
  • Kohenna hiukan asuasi ja ulkoista olemustasi.
  • Vastaa kaikkiin yksityisviesteihin vasta illalla.
  • Sosiaaliset mediat ovat työaikana kiellettyjä (ja torstaina kokonaan).
  • Juttele työtovereiden kanssa mahdollisimman vähän, ellei ole kyseessä työasia.
  • Television katsominen on kiellettyä.
  • Kuntoile vähintään kerran päivässä, vähintään tunti kerrallaan. Mieluiten aamulla.
    • Ainakin kahden kuntoilukerran tulee olla erityisen rankkoja.
  • Yritä liikkua muutenkin päivän mittaan, kulje työmatkat kävellen tai pyörällä ja vältä hissiä. Voit myös hakea työpaikalla kahvit juosten.
  • Syö useammin ja vähemmän kuin ehkä tavallisesti, mieluiten viisi ateriaa päivässä, niistä kaksi niin sanottuja välipaloja.
    • Syö terveellisesti koko viikko.
    • Kaikki makeiset ja muut herkut ovat helvetinviikolla kiellettyjä: perunalastut, limsa, suklaa.

Mulla on vielä 5 sivua lukematta ja huomaan vältteleväni kirjan lopetusta, koska tiedän että sen jälkeen on aloitettava suunnitteluvaihe. Suunnitteluunkin on käytettävä vähintään 3 viikkoa aikaa ja mikään suurpiirteinen ei riitä eli hommia on luvassa. Katselen tässä omaa kalenteria ja mietin, että koska saan aikaiseksi näin rajun pläänin teon, mutta eihän se ole kuin vaan järjestää aikaa. Ei pitäisi olla niin vaikeaa.

Tässä menee siis vielä kuukaudenpäivät ennen kuin pääsen aloittamaan oman viikkoni, mutta homma on siitä huolimatta koko ajan mielessä. Kunhan pääsen suunnittelemaan niin kirjoitan niistä tänne ja samoin koko viikon ajan, jokaiselta päivältä. Uskon, että saan itsestäni valtavasti irti ja helvetinviikko on ehkä juuri sitä mitä kaipaan tällä hetkellä. Itseni laittamista likoon kaikin mahdollisin tavoin!

Onko joku teistä lukijoista toteuttanut helvetinviikon?

 

Tilaa kirjat

PARAS

HELVETINVIIKKO

(Visited 1 304 times, 1 visits today)
jessica

2 vastausta artikkeliin “Helvetinviikko”

  1. Minä kokeilin helvetinviikkoa syksyllä. Perussetti meni hyvin, en tiedä sitten päästinkö itseni liian helpolla. Luovuin somesta ja tv:stä, jotta keskittymiskykyni olisi normaalia parempi. Töitä tuli tehtyä todella hyvin ja haastoin itseäni useaan otteeseen. Kompastuksiveksi nousi to-pe välinen yö, sillä ponnisteluista huolimatta nukahdin. Hieman tuo epäonnistuminen harmitti, mutta muuten mielenkiintoinen kokemus.

    • Tossa suunnittelussa on varmasti haasteita, kun ei osaa ehkä ajatellakaan mihin kaikkeen pystyisi. To-pe yö tulee takuulla olemaan haaste ja varmaan itsekin nukahdan. 😀 Valvominen ei kuulu vahvuuksiin, ei sitten millään.
      Ja hei, ei se epäonnistumista ole! Yritin kuitenkin ja koit olevasi tehokas viikon aikana.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 10
Tykkää jutusta